پیام وزیرارشاد به همایش ملی بهلول شگفتی روزگار

یزدفردا "سرویسخبر دولت " فرهنگ و ادب : حسینی گفت: این شخصیت از حیات تا ممات بر عهد و میثاق عاشورایی ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به 'همایش ملی بهلول شگفتی روزگار' او را مرد خدا ، دل کنده از دنیا و عارفی وارسته خواند و گفت: این شخصیت از حیات تا ممات بر عهد و میثاق عاشورایی ماند.

به گزارش یزدفردا  به نقل از ایرنا ،در پیام سید'محمد حسینی' آمده است: برای شما مدعوین گرامی و گنابادیان خونگرم و مهربان از بهلول گفتن، زیره به کرمان بردن است و پسته به رفسنجان. که جان کلام را رهبر عزیزمان بیان فرمود با تعابیری در نوع خود بی­نظیر: 'ایشان حق بزرگی بر گردن انقلاب دارند. آقای شیخ محمدتقی بهلول رحمه الله علیه بنده صالح و مجاهد و پرهیزکار که عمر طولانی و پرماجرایی خود را یکسره با مجاهدت و تلاش گذرانید؛ یکی از شگفتی­های روزگار ما بود. زبان گویای ستمدیدگان و حق­طلبان شد. آماج کینه حکومت سرکوبگر پهلوی گشت. بیست و پنج سال مظلومانه در اسارت حکومت ظالم دیگری، انواع رنج­ها و آزارها را تحمل کرد. سالها پس از آن بی هیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت.

در بخش دیگری از این پیام آمده، در سال­های دفاع مقدس همه جا دل­های جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه خود نشاط و شادابی بخشید.

درپیام وزیر ارشاد آمده است: زهد و وارستگی ، تحرک و تلاش بی وقفه این پیرعارف ، ذهن روشن و حافظه بی­نظیر ، دهان همیشه صائم و غذا و لباس و منش فقیرانه او، شجاعت و فصاحت و ویژگی­های اخلاقی برجسته، از این مومن صادق، انسانی استثنایی ساخته بود'

بهلول، بهلول بود، آینه­اش بی­غش و مصقول بود و معقول آنکه روحانیت، جلوه مخمولی است و بهلول مظهر روحانیت بود.

همایش دو روزه 'بهلول شگفتی روزگار' با شرکت چندین پژوهشگر و شخصیت ملی از سراسر کشور و با پیام رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در گناباد آغاز بکار کرد.

در این همایش که از روز چهارشنبه تا پنج شنبه ادامه دارد ، پژوهشگران ابعاد مختلف شخصیت و زندگی مجاهد فرزانه و عارف وارسته مرحوم بهلول را به بحث و بررسی می گذارند.

باورهای دینی وسلوک عرفانی، زهد و پارسایی و ساده زیستی، صداقت، صراحت، شجاعت، تواضع وغیرت دینی، تغذیه و تربیت بدنی از جمله محورهای مقالات این همایش خواهدبود.

'شیخ محمدتقی بهلول گنابادی' متولد سال 1279 هجری شمسی در روستای 'بیلند' شهرستان گناباد است.

وی در سال 1314 هجری شمسی رهبری قیام مردمی در مسجد گوهرشاد مشهد مقدس یرعلیه کشف حجاب رضاخانی را بر عهده داشت.

درپی سرکوب این قیام و کشتار مردم در مسجد گوهرشاد شیخ بهلول به افغانستان رفت و در آنجا سالها در زندان و تبعید بود.

وی پس از مسافرتهای فراوان و زندگی در کشورهای مختلف اسلامی به زادگاه خود گناباد بازگشت و زندگی زاهدانه ای را در پیش گرفت و سرانجام در سال 1384 دارفانی را وداع گفت.

آرامگاه بهلول در مدخل ورودی شهر گناباد از سمت مشهد قرار دارد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا